Tuesday, October 21, 2008

HULL CITY?

Lagi tentang bola. Saya tertarik untuk merumuskan artikel tentang sebuah pasukan baru di EPL iaitu Hull City. Kenapa? pasukan yang digelar the tiger ini memberi persembahan yang menakjubkan setakat ini pada perlawanan bola sepak Inggris. Amat menakjubkan sebuah kelab yang baru melayakkan diri ke liga utama dapat menempatkan diri di kelompok tiga teratas liga.

Mungkin terlalu awal untuk menilai persembahan mereka tetapi dengan mengalahkan empat pasukan dari London musim ini selepas menang ke atas Arsenal, Tottenham dan Fulham, pendatang baru ini harus dipuji.

Hull City bukanlah kelab yang gah dan hebat. Tiada pemain bintang, Permainan yang kurang aksi tetapi apa yang penting adalah semangat sebuah pasukan kerdil dalam perlawanan untuk menang. setelah 104 tahun ini adalah kali pertama pasukan ini berada jauh dari zon penyingkiran.

Persembahan mereka setakat ini harus dipuji. Jika pretasi mereka berterusan tidak mustahil pasukn ini akan layak ke Liga Juara-Juara Eropah.

Apa yang ingin ditekan disini adalah tumpuan dan keadaan psychology dalam perlawanan. Biarpun berhadapan dengan pasukan gergasi seperti Arsenal, mereka berjaya menguasai perlawanan seperti mereka adalah pasukan Arsenal.

Tumpuan amat penting tidak kiralah di dalam sukan apa pun. Apa yang penting kerjasama! apa yang penting kerjasama!



http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1021&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan_Luar_Negara&pg=sl_01.htm



No comments: