Tuesday, October 21, 2008

DUA TAHUN LAGI

LITAR Sepang akan terus menyaksikan deruman saingan kejuaraan MotoGP untuk sekurang-kurangnya dua tahun lagi, apabila Litar Antarabangsa Sepang (SIC) masih diberi kepercayaan untuk menganjurkannya sehingga 2010.

MotoGP bermula di negara ini pada 1991 dengan saingan dilangsungkan di litar Shah Alam sebelum hak penganjuran berpindah ke tangan SIC pada 1999 dan sejak itu Litar Sepang sepanjang 5.548 kilometer terus menjadi litar tumpuan pelumba dunia. Sejak daripada ini Malaysia dikenali dimata dunia sebai salah sebuah penganjur terbaik di Dunia.

Banyak manfaatnya kepada negara dengan adanya hak pengajuran ini. Contohnya kedatangan pelancong ke Malaysia akan bertambah dan meningkatlah lagi mutu "Sport Tourism" di Malaysia. Disamping itu rakyat Malaysia akan dapat meyaksikan sendiri ngauman motor motor besar dan pelumba handalan di Sepang dalam memburu tempat dipodium.

Dalam memastikan kita kekal mendapat hak sebagai penganjur bagi kawasan asia tenggara ini pihak pengurusan liyar sepang hendaklah memperbaiki segala kelemahan sebelum ini termasuk meningkatkan aspek promosi bagi menarik lebih ramai penonton menyaksikan kejuaraan MotoGP di Sepang terutama di kalangan penonton tempatan. Lebih lebih lagi pada ketika ini singapura sedang mengintai peluang untuk mendapatkan hak sebagai penganjur.

Apapun ketika kita sedang gah sebagai kuasa penganjur dalam bidang pemotoran ini kita tidak seharusnya lupa untuk melahirkan juga pelumba pelumba handalan untuk mewakili mana mana pasukan lumba MotoGp. kita semau mahu lihat suatu hari nanti akan ada rakyat Malaysia yang setanding dengan Valentino Rossi, cassey stoner dan ramai lagi.



http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Sukan/20081015002040/Article/

1 comment:

yokohamarinos said...

menurut sumber2 dipercayai... pihak SIC akan mencadangkan supaya pelumba kita berlumba menerusi tiket wild card.... ini diharap dpt mmberi pelumba2 pendedahan awl terhadap kejohanan motogp...