Tuesday, August 5, 2008

Dua sahabat maut dirempuh lori (spontaneous news)

Malang tidak berbau. Sejak kebelakangan ini kita sering mendengar berita tentang kemalangan yang membabitkan motosikal. Baik didalam surat khabar mahupun yang terjadi di sekeliling kita. Lihat sahaja kemalangan di dalam Uitm baru baru ini dan juga kemalangan membabitkan pelajar uitm juga di makhamah tinggi Shah Alam. Mungkin kita tidak melihat serius perkara ini kerana ianya tidak ada kaitan dengan kita. Bukan keluarga kita, saudara mara, ataupun sahabat. Tetapi sebagai penunggang dan pengguna jalan raya kita harus sedar bahawa bahaya dimana-mana. Semalam terdapat satu lagi tragedi membabitkan motisikal dimana 2 sahabat dirempuh lori ketika sedang berhenti berehat di Kilometer 139.5 Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) Maran.

kenapa saya terpanggil untuk menulis review untuk artikel ini? jawapan nya adalah kerana salah seorang pemuda yang maut itu adalah rakan saya iaitu Mohd Azran Haffiz Sabri. Pada pagi Isnin lalu saya menerima sms dari rakan yang mengatakan bahawa beliau sudah pulang ke rahmatullah setelah terlibat dengan kemalangan jalan raya. seakan tidak percaya orang yang baru berhubung (melalui sms) dengan saya pada minggu lepas telah pergi jauh. Walaupin pada ketika itu arwh hanya duduk diatas motisikalnya tetapi akibat kecuaian pemandu lori tersebut akhirnya dia menjadi mangsa.

Maut dimana-mana. Samada ada sedang tidur, menaiki bas atau pun ketika menonton tv. Kita harus sedar (terutamanya penunggang motor) tahap bahaya lebih tinggi berbanding pengguna jalan raya lain. berkhemah dan berhati-hatilah dijalan raya. berkhemah dan berikan isyarat ketika memandu. kerajaan telah mejalankan berbagai kempen kesedaran tetapi jika tiada inisiatif sendiri daripada pengguna jalan raya tidak kira kenderaan apapun maka usaha itu adalah sia-sia. Jalan raya adalah untuk kegunaan kita bersama jadi sebagai pengguna kita hendaklah berwaspada dan berhemah ketika dijalan raya. Sikap acuh tidak acu dan sombong dijalan raya perlu di buang kerana ia akan memakan diri sendiri kalau tidak kini pada satu hari kelak. Adakah kita mahu kehilangan keluarga,saudara atau rakan barulah kita sedar kepentingan berhati-hati dijalan raya. JadiSama sama lah kita renungkan dan selamat beramallll....

p/s sama2 lah kita memsedekahkan al-fatihah kepada rakan saya arwah Mohd Azran Haffiz Sabri semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan digolongan orang2 yang beriman.

Dua maut dirempuh lori

2 comments:

yokohamarinos said...

wpun kita berhati2, blum tntu org lain akan berhati2, d'sebabkan segelintir org cmni r, ramai org yg tidak bersalah terkorban... al fatihah...

wanismailcholan said...

kepada yang berkenderaan berhati2 lah dijalan raya..biar lambat asal selamat. Raya nk dekat..ingtlah org tersayang.