Wednesday, August 27, 2008

buktikan, buktikan dan buktikan..

Sukan Olimpik di Beijing telah menyaksikan kejayaan China sebagai tuan rumah dan negara Asia pertama yang telah berjaya membuktikan keupayaan menganjur sukan elit bertaraf dunia setelah sekian lama penganjuran oleh negara-negara sebelah Barat.


Sukan Olimpik itu sendiri sebenarnya membawa maksud yang tersurat dan tersirat dengan kegemilangan dan kemashyuran yang dibawa daripada imej Olimpik telah menjadi penanda aras terhebat dalam sukan dunia. Jamaica telah membuktikan kepada dunia akan kehebatan jaguhan pecut mereka menguasai acara pecut yang menjadi acara terhebat di sukan Olimpik yang selama ini dikuasai oleh Amerika Syarikat. Jika dulu pelari-pelari Jamaica hanya menjadi pengiring dan pesaing kepada Amerika Syarikat, tetapi kini Jamaica telah bangkit dan menjadi pemimpin dan peneraju kepada acara pecut dengan pelari-pelari hebat wanita dan lelaki seperti Usain Bolt.

Ketika dunia menggeleng kepala melihat kehebatan Bolt berlari dengan memecahkan rekod dunia hingga banyak pinggan-pinggan di rumah yang pecah kerana terkejut dengan pencapaian Bolt dan pencapaian atlet Jamaica, negara kita hanya mampu menggeleng-gelengkan kepala memikirkan betapa sukarnya untuk mencari jaguh pecut yang berpotensi untuk diketengahkan!

Negara-negara di Afrika terbukti menguasai acara larian jarak jauh seperti Uthopia dan Kenya yang merupakan negara-negara membangun dan pernah terhimpit dengan kebuluran dan kemiskinan suatu ketika dulu dan kini telah membuktikan bahawa negara yang pernah mundur juga boleh menghasilkan insan terhebat dan mampu membuat dunia terpegun dengan kehebatan mereka.

Siapa yang mampu menolak kehebatan Bekelele dan rakan pasukannya. Sukan Olimpik kali ini juga melihat kehebatan China yang telah menjadi antara negara terhebat dunia dalam bidang sukan.

KekalahanAmerika Syarikat sebagai sebuah negara yang tidak pernah mahu kalah dalam sukan terutama dengan negara-negara yang dianggap kecil dan kecut dalam bidang sukan juga akhirnya terpaksa akur dengan kehebatan negara-negara lain dan terpaksa membuat 'bedah siasat' atas kekalahan teruk dalam sukan olahraga yang menjadi kebanggaan mereka selama ini. Bagaimana pula dengan sukan di negara kita?

Harapan dan sokongan padu rakyat negara kita terhadap atlet negara tidak perlu dipersoalkan. Negara kita sebagai sebuah negara kecil dan kerdil dalam persaingan sukan bertaraf dunia sudah tentunya perlu membuat post-mortem tentang sukan dan para atlet negara.

Post-mortem yang perlu dilakukan itu perlulah merangkumi pelbagai aspek fizikal, mental, spiritual dan psikologikal yang membantutkan kejayaan para atlet Malaysia dalam persaingan sukan dunia.

Analisis yang terperinci hendaklah dibuat dengan hati dan perasaan yang luhur dan ikhlas demi kejayaan sukan negara. Jika tidak, tahap sukan negara akan sentiasa berada di tahap lama dan begitulah seadanya sehingga sampai bila-bila. Kita tidak mampu melawan kehebatan para atlet bertaraf dunia, tetapi kita ada kekuatan dalam bidang sukan yang tidak memerlukan body contact untuk bersaing seperti badminton, memanah, angkat berat dan wusyu.

Makanya perkukuhkan bidang tersebut dengan profesional mengikut skema penanda aras dunia. Tidak ada yang tidak boleh kita lakukan jika kita sentiasa melaungkan kata-kata hikmat iaitu Malaysia Boleh!

Jika Jamaica, Kenya, Ethiopia dan China boleh, negara Malaysia yang mempunyai pelbagai kemudahan sukan bertaraf lima bintang sudah tentunya boleh, sematkan dalam fikiran bahawa negara Malaysia boleh melahirkan ahli sukan bertaraf dunia dan kita telah membuktikannya dengan Datuk Nichol David yang telah mencapai kelas elit bertaraf dunia dalam sukan Squasy. Majulah sukan Malaysia untuk membina reputasi rakyat Malaysia ke arah gemilang, terbilang dan gemilang




berita harian



1 comment:

yokohamarinos said...

mgkin atlet malaysia patut dihantar beelatih di jamaica, ethopia, kenya.... berlari di gurun, dikejar singa, lari dari kena bom, lari dari kena tembak penganas... mgkin latihan ini yg patut diterapkan... hehe.. atlet