Tuesday, July 22, 2008

Teknologi Punca Malas

Buang masa depan komputer? buang masa dengan telefon bimbit? semuanya tentang membuang masa, membuang masa adalah salah astu tingkah laku yang yang menjadi tabiat buruk masyarakat ketika ini.Dipetik dari Berita Harian Online "Satu kajian baru mendakwa, seorang setiap lima orang kini mempunyai masalah itu pada tahap teruk sehingga mengancam karier, hubungan peribadi dan kesihatan mereka."
Ramai penyelidik menyalahkan teknologi komputer dan telefon bimbit atas masalah itu kerana menjadi punca mencetuskan banyak gangguan kepada orang ramai.
Sungguh buruk kesannya sehingga tabiat ini memerlukan terapi untuk dirawat. kita sedia maklum bahawa membuang masa itu adalah sangat merugikan diri sendiri. Adakah teknolgi semata-mata mnyebabkan masalah ini? mungkin itu adalah penyebab, tetapi pada akhirnya perlu melihat kepada diri sendiri. Teknologi tercipta untuk kebaikan manusia, sebagai contoh penggunaan komputer masa kini amat penting untuk tugasan harian, penggunaan telefon bimbit utk membuat panggilan memdahkan kita utk berhubung secara jarak jauh.Contoh yang paling dekat adalah dengan terciptanya blogers2 dikalangan pelajar sr221 yang mencurahkan idea dan memberi pendapat tentang isu semasa ini semau asalah untuk pembelajaran. Nah..lihat ini semua kearah kebaikan, tetapi ia dimanupulasi oleh masyarakat yang tidak tahu menilai yang baik atau buruk. tidak dinafikan dengan wujudnya laman web tertentu yang mengasyikkan membuatkan masyarakat terpikat tetapi hendaklak berpada-pada bagi mengelakkan ketaksuban dan meyebabkan kita malas untuk melakukan perkara lain. Jika medium ini digunakan dengan betul tidak wujud sifat malas dalam diri kita.segala masa kita akan bahagi dengan secukupnya.Didalam Al-Quran telah menyebut didalam surah AL Asr '"Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran". Jadi sama-sama lah kita renungkan dan selamat beramal......

1 comment:

aiShaH said...

Betul tu, tapi berapa ramai yang betul2 akan melayari laman web utk mendapat ilmu.. Benda yang melekakan mmg suatu yg menarik?

Tengok saje kalau rancangan TV.. berapa ramai yg menonton rancangan ilmiah.. boleh dikatakan rata-rata lebih suka menonton rancangan hiburan yang melekakan..so fikirkan untuk kebaikan sendiri