Sunday, July 20, 2008

"Hero pun kene diselamatkan"

personal brand image.........

Baru-baru ini saya meluangkan mase hari minggu pergi menonton wayang di One Utama. Dari awal lagi dah plan dalam kepala nak tgk cerita ‘hancock’ sebab saya memang meminati hero cerita ni iaitu Will Smith. “HANCOCK”, adalah seorang John Hancock yg dilakonkan oleh Will smith, seorang superhero pemabuk yg sama sekali tidak ada sifat peduli kepada public, dia selalu menolong orang dengan caranya sendiri yg sangat berbahaya bagi orang-orang yg mahu ditolongnya, saat dia melalukan aksinya selalu menyebabkan kerosakan harta benda, tindakannya sangat dibenci masyarakat dan menyebabkan dia dikecam warga dunia.
Personal Brand Image Hancock yg menyusahkan orang dan tak betul ni dikuatkan oleh video-video dia di YouTube, diantaranya yg rakaman beberapa saat setelah dia memadamkan kebakaran sebuah aprtmnt, dengan pakaian koyak rabak (terbakar) dan separuh bogel, kerana sebahagian belakang seluarnya tebakar, dia landing didepan kanak2 yg sedang membeli ice-cream (bad influence rite?). Kisah lainnya di YouTube rakaman video cara Hancock menyelamatkan ikan paus yg terdampar dipantai, dengan selambanya hancock melempar ikan paus itu ke tengah laut dan mengenai kapal layar yg tengah berlayar hingga tenggelam.
Tingkah laku Hancock yg ikut suka ini, bersamaan dengan laporan media (TV, majalah) yg mempesebarkan sikap ini, ini membuat public semakin membenci Hancock. Sayangnya Hancock bukanlah jenis orang yang peduli kepada public.


Emm macam mane ni? Sepatutnya dalam cerita superhero, biasanya mereka di pujai dan di alu alukan setiap masa. Sifat mereka seringkali menjadi teladan bagi masyarakat awam, suka menolong serta rela berkorban.
Dalam filem Spiderman, ada sebuah nasihat“Bahawa didalam kekuatan yang hebat, terkandung kewajipan yang besar ”, itu adalah tanggungjawab wajib bagi superhero.
Apa yg terjadi selanjutnya adalah ketika Hancock menyelamatkan dengan seorang eksekutif PR Ray Embrey (Jason Bateman), Ray berusaha membantu memulihkan Personal Image Brand Hancock, mengembalikan image seorang superhero yg seharusnya (dicintai dan disayangi warga dunia).
Perubahan musti dilakukan, sifat, sikap dan gaya hidup Hancock harus berubah 100 peratus.
Mulai dari menghilangkan kebiasaan minum minuman keras hingga segi pakaian Hancock. Tingkah laku Hancock selanjutnya harus berubah, walaupun berat, namun dalam proses perubahan ia menampak kan pekara yang positif bagi brand image Hancock. Tv, majalah dan YouTube mulai siarkan berita-berita positif tentang brand image Hancock yg baru.
Dari filem Hancock, saya mengambil beberapa kesimpulan untuk kebaikan Personal Branding Image:
1. Peliharalah brand image kita dengan baik, jangan sampai audience/market kita menerima brand image yg salah mengenai kita. Jangan seperti Hancock yg dulu, seorang superhero yang dibenci masyarakat, jadilah Hancock seorang superhero pembela kebenaran yg dicintai warga dunia.
2. Jangan abaikan penyiaran tentang brand kita di media (cetak, TV, radio) dan Internet(YouTube, Facebook, Myspace,Friendster dll), pastikan berita yg keluar sesuai dengan message yg kita sebarkan, bila tidak sesuai, secepatnya lakukanlah pembetulan. Kerana Media kita boleh Berjaya dan kerana ia juga boleh jatuh.
3. Apabila brand image kita sudah sesuai dengan original message dari kita, maka buatlah pasaran percaya bahwa kewujudan kita , dengan adanya bukti-bukti yg sahih.
Jadi, apakah personal brand image anda telah sesuai dengan tujuan utama anda? Emm fikir la same2…



1 comment:

aiShaH said...

Nak tengok citer wayang yang banyak unsur nasihat.. tontonla filem kartun..