Thursday, July 17, 2008

Lumpuh Bukan Penghalang


Ogos makin tiba. setiap pelusuk negara dan juga di media media sudah sibuk memperkatakan tentang sukan Olimpik Beijing. Dari segi persiapan para atlet, persedian tuan rumah, persediaan wakil wakil media negara malahan menjadi topik perbincangan didalam bilik kuliah. Jika ada sesiapa yang mengikuti perkembangan semasa sukan olimpik pasti ramai yang tahu tentang kisah seorang perenang Amerika Selatan yang KUDUNG sebelah kakinya tetapi layak ke sukan Olimpik!

Menjadi seorang cacat anggota, berenang untuk sentiasa cergas dan menyertai sukan lumba renang , itulah Natalie Du Toit.Saya begitu tetarik dengan kisahnya apabila saya membaca artikel tentang perenang cacat anggota Amerika Selatan ini yang layak ke Olympik Beijing dalam acara 10km ows. Natalie hilang sebelah kakinya selepas terlibat dalam satu kemalanganpada 2001, dengan keaadaan fizikal yang tak mencukupi bayangkanlah seorang manusia dapat berenang dan memiliki tenaga setanding dengan orang normal. Mungkin ada orang yang berpendapat dia pernah normal sebelum ini sebab itu kudrat dan tenaganya sama seperti orang normal? Kita dapat lihat byk kisah atlet yang mengalami kemalangan kerjaya mereka tekubur disebabkan kecedaraan. Tetapi tidak bagi Natalie, selepas mengalami kemalangan yang serius dia bertekad utk berlatih lagi dan bertanding dalam sukan paralimpik.hasilnya? Success succes!!!. Dan dia membuktikan selagi lagi bahawa kecatatan bukan penghalang setelah berjaya melayakkan diri ke sukan Olimpik.

kesungguhan ,kecekalan diri dan kekuatan mental Natalie harus dicontohi semua, tidak kira dikalangan orang biasa mahu pun atlet (terutamanya atlet malaysia). Saya tidak melebelkan Natalie sebagai orang kurang upaya kerana dia mempunyai keupayaan lebih dari orang normal. Kecacatan bukan penghalang,kecacatan bukan alasan untuk lemah semangat. Manusia akan menyalahkan takdir apabila ditimpa musibah tanpa mencari jalan untuk memperbaiki diri sendiri. Kesimpulannya jangan mudah patah semangat dan sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri supaya apa yang di idamkan akan digenggam satu hari nanti. Pada pendapat saya kisah Natalie ini amat sesuai sebagai pembangkit semangat kpd orang kurang upaya dan juga para atlet. Mungkin satu hari pihak Majlis Sukan Negara(MSN) akan menjemput Natalie keMalaysia untuk berkongsi pengalaman? membuat sesi motivasi kepada atlet2 nagara? Kita tunggu dan lihat


Today I woke up...

video


No comments: